Studien und Dokumente

Working Paper: Female genital cutting and the slave trade

 
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We investigate the historical origins of female genital cutting (FGC), a harmful practice widespread across Africa. We test the hypothesis ñsubstantiated by historical sourcesñ that FGC was connected to the Red Sea slave trade route, where women were sold as concubines in the Middle East and inÖbulation was used to ensure chastity. We hypothesize that di§erential exposure of ethnic groups to the Red Sea route determined dfferential adoption of the practice. Combining individual level data from 28 African countries with novel historical data on slavesíshipments by country, ethnic group and trade routes from 1400 to 1900. We find that women belonging to ethnic groups whose ancestors were exposed to the Red Sea route are more likely to be inÖbulated or circumcised today and are more in favor of continuing the practice.

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Do Attitude, Awareness and Intention to Perform Female Genital Mutilation or Cutting for Their Daughters of Women Healthcare Providers Differ from Mothers in Somalia?

 
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Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass weibliche Angehörige der Gesundheitsberufe mit hoher Bildung und hohem monatlichem Einkommen sich der psychischen Bedingungen im Zusammenhang mit FGM/C bewusst sind und weniger die Absicht haben, ihren Töchtern zu beschneiden. Unsere Studie liefert wichtige Erkenntnisse über eine Schlüsselrolle von weiblichen Gesundheitsfachkräften für politische Implikationen. Die weiblichen Gesundheitsfachkräfte tragen eine größere Verantwortung für die Stärkung von Frauen, die Krankenhäuser aufsuchen, durch Aufklärungsmaßnahmen über FGM/C-bedingte Komplikationen, einschließlich physischer und psychischer Gesundheitsprobleme von Müttern und ihren Kindern.

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Weibliche Genitalverstümmelung: Diskussion und Praxis in der Medizin während des 19. Jahrhunderts

 
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Diese Arbeit soll zeigen, dass die weibliche Genitalverstümmelung kein Merkmal der ‚minderen Zivilisation‘ Afrikas ist, wurde sie doch, wenn auch nicht in vergleichbarem Ausmaß, aber in einem bestimmten zeitraum, mit einer gewissen Ernsthaftigkeit in Europa praktiziert.

Mabuse-Verlag, 2011, 26 Seiten

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Die Knabenbeschneidung

Alfred Bodenheimer
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Ein Spiegel von Norm und Differenz vor, während und nach dem Mittelalter
S. 347-360

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Genitalverstümmelung an Mädchen und Frauen – Hintergründe und Hilfestellung für professionell Pflegende

Dr. Andrea Kuckert, Amsterdam School of Health Professions Angelina Sagawe, Hebammenschule Kiel und weitere
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Genitalverstümmelung an Mädchen und Frauen – Hintergründe und Hilfestellung für professionell Pflegende, Deutscher Berufsverband für Pflegeberufe (DBfK) e.V., 2008, 33 Seiten – PDF – 0,7 MB

 

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Begründungen männlicher und weiblicher Beschneidung im vormodernen Islam: Ibn Qaiyim al-Ǧauzīya als Beispiel

Patrick Franke
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Angesichts der modernen Auseinandersetzungen um männliche und weibliche Beschneidung stellt sich die Frage, wie im Islam diese Praktiken begründet werden. Unterscheiden sich die islamischen Begründungen von Beschneidung bei Mann und Frau? Wie weit wurden männliche und weibliche Beschneidung parallel gedacht? Der vorliegende Aufsatz versucht auf diese Fragen Antworten zu geben und legt dabei, passend zum Rahmen dieser Veröffentlichung, den Fokus auf die vormoderne Zeit, allerdings schlägt er an verschiedenen Stellen auch den Bogen zur Gegenwart. Ziel ist es zu zeigen, dass es in der islamischen Normenlehre eine fest verankerte Tradition der Befürwortung von männlicher und weiblicher Beschneidung gibt, die sich bis in die Frühzeit des Islams zurückverfolgen lässt. Worauf stützt sie sich? Dies soll anhand der Auswertung einer Abhandlung des syrischen Gelehrten Ibn Qaiyim al-Dschauzīya (gest. 1351) gezeigt werden, die sich mit den islamischen Regeln, die für Neugeborene gelten sollen, befasst. Bevor wir uns mit dieser Abhandlung und ihrer Begründung von männlicher und weiblicher Beschneidung auseinandersetzen, möchte ich jedoch zunächst eine kurze Einführung in die Geschichte des Fiqh, der islamischen Normenlehre, geben, weil sonst die Argumentation dieser Abhandlung nicht verständlich wird.

 

Seite 313-346

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Polyvictimization and Psychiatric Sequelae Associated with Female Genital Mutilation/Cutting (FGM/C)

Victoria H. Chen; Jayne Caron, Brian Goddard, Shirley M. Eng & Veronica Ades 
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Female Genital mutilation/cutting (FGM/C) is associated with enduring psychiatric complications. In this study, we investigate the rates of co-morbid abuses and polyvictimization experienced by survivors of FGM/C. This is a sub-analysis of a cohort study examining the patient population at the EMPOWER Center for Survivors of Sex Trafficking and Sexual Violence in New York City. A retrospective chart-review of electronic medical records was conducted for all consenting adult patients who had FGM/C and had an intake visit between January 16, 2014 and March 6, 2020. Of the 80 participants, ages ranged from 20 to 62 years with a mean of 37.4 (SD = 9.1) years. In addition to FGM/C, participants were victims of physical abuse (43; 53.8%), emotional abuse (35; 43.8%), sexual abuse (35; 43.8%), forced marriage (20; 25%), child marriage (13; 16.3%), and sex trafficking (1; 1.4%). There was a high degree of polyvictimization, with 41 (51.2%) experiencing 3 or more of the aforementioned abuses. Having FGM/C on or after age 13 or having a higher total abuse score was also found to be strong predictors of depression and PTSD. The high rates of polyvictimization among survivors of FGM/C are associated with development of depression and PTSD. Despite co-morbid abuses, patients still attribute substantial psychiatric symptoms to their FGM/C. Health care providers should understand the high risk of polyvictimization when caring for this patient population.

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Escaping social rejection, gaining total capital: the complex psychological experience of female genital mutilation/cutting (FGM/C) among the Izzi in Southeast Nigeria

Omigbodun, O., Bella-Awusah, T., Emma-Echiegu, N. et al. 
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Background

While the deleterious effects of FGM/C on physical health are well documented, the psychological experience of this harmful practice is a neglected area of research, which limits global mental health actions. As FGM/C was a traditional practice in some areas of Nigeria, the study aimed to understand the psychological experience of FGM/C in context.

Methods

This qualitative study was completed in urban and rural Izzi communities in Southeast Nigeria where FGM/C was widely practiced. In-depth interviews were completed with 38 women of the same ethnicity using the McGill Illness Narrative Interview (MINI) to explore the collective psychological experience of FGM/C before, during and after the procedure. The MINI was successfully adapted to explore the meaning and experience of FGM/C. We completed thematic content analysis and used the concepts of total capital and habitus by Bourdieu to interpret the data.

Results

During the period of adolescence, Izzi young women who had not yet undergone FGM/C reported retrospectively being subjected to intense stigma, humiliation and rejection by their cut peers. Alongside the social benefits from FGM/C the ongoing psychological suffering led many to accept or request to be cut, to end their psychological torture. Virtually all women reported symptoms of severe distress before, during and after the procedure. Some expressed the emotion of relief from knowing their psychological torture would end and that they would gain social acceptance and total capital from being cut. Newly cut young women also expressed that they looked forward to harassing and stigmatizing uncut ones, therein engaging in a complex habitus that underscores their severe trauma as well as their newly acquired enhanced social status.

Conclusion

FGM/C is profoundly embedded in the local culture, prevention strategies need to involve the whole community to develop preventive pathways in a participatory way that empowers girls and women while preventing the deleterious psychological effects of FGM/C and corresponding stigma. Results suggest the need to provide psychological support for girls and women of practicing Izzi communities of Southeast Nigeria.

 

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Economic burden of female genital mutilation in 27 high-prevalence countries

David Tordrup, Chrissy Bishop, Nathan Green, Max Petzold, Fernando Ruiz Vallejo, Joshua P Vogel, Christina Pallitto 
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Background Female genital mutilation (FGM) is a traditional harmful practice affecting 200 million women and girls globally. Health complications of FGM occur immediately and over time, and are associated with healthcare costs that are poorly understood. Quantifying the global FGM-related burden is essential for supporting programmes and policies for prevention and mitigation.

Methods Health complications of FGM are derived from a meta-analysis and stratified by acute, uro-gynaecological, obstetric and psychological/sexual. Treatment costs are calculated from national cohort models of 27 high-burden countries over 30 years. Savings associated with full/partial abandonment are compared with a current incidence reference scenario, assuming no changes in FGM practices.

Results Our model projects an increasing burden of FGM due to population growth. As a reference scenario assuming no change in practices, prevalent cases in 27 countries will rise from 119.4 million (2018) to 205.8 million (2047). Full abandonment could reduce this to 80.0 million (2047), while partial abandonment is insufficient to reduce cases. Current incidence economic burden is US$1.4 billion/year, rising to US$2.1 billion/year in 2047. Full abandonment would reduce the future burden to US$0.8 billion/year by 2047.

Conclusion FGM is a human rights violation, a public health issue and a substantial economic burden that can be avoided through effective prevention strategies. While decreasing trends are observed in some countries, these trends are variable and not consistently observed across settings. Additional resources are needed to prevent FGM to avoid human suffering and growing costs. The findings of this study warrant increased political commitment and investment in the abandonment of FGM.

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Das Dunkelfelddelikt im Namen der Tradition: Genitale Verstümmelung an Mädchen und Frauen

Melisa Özalp, Janet Kursawe, Jennifer von Buch & Denis Köhler 
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Die weibliche Genitalverstümmelung1 (englisch: Female Genital Mutilation, FGM) ist ein grausames Jahrtausende altes Phänomen, welches in vielen Teilen der Erde als traditionelle Praxis an Mädchen und jungen Frauen verübt wird. Sie geht für die Betroffenen meist mit gravierenden physischen und psychischen kurzfristigen und Langzeitfolgen einher. Aufgrund der Immigration gibt es auch in Deutschland nicht nur eine Vielzahl von Betroffenen, sondern auch eine steigende Zahl an Mädchen, die von diesem körperverletzenden Ritual bedroht sind. Bereits seit mehreren Jahren besteht die Strafbarkeit bezüglich weiblicher Genitalverstümmelung in Deutschland, wodurch insbesondere Bedrohte vor dem Ritus geschützt werden sollen. Für den langfristigen Schutz ist in erster Linie eine gute Präventionsarbeit essentiell. Diese sollte nicht nur die Arbeit mit betroffenen bzw. bedrohten Mädchen und Frauen umfassen, sondern auch eine Aufklärung von besonders relevanten Berufsgruppen, wie Gynäkologen, Kinderärzten und anderem medizinischen Personal, aber auch Sozialarbeitern, Lehrern, Juristen und Polizei leisten, denen eine Schlüsselrolle im Kontakt zu Betroffenen und Gefährdeten zukommt.

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